سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هموژنایزر در صنایع غذایی

 

همگن سازی توسط دستگاه هموژنایزر در خطوط تولید لبنیات:

همگن سازی بسیاری از محصولات غذایی مایع و خمیری در حال حاضر به یکی از اصلی ترین انواع فرآوری در تولید انبوه محصولات غذایی اعم از مواد لبنی تبدیل شده است. به لطف این فرآیند، محصول در طول نگهداری طولانی مدت یا حمل و نقل لایه لایه و دچار به اصطلاح عامیانه بریدگی  نمی شود. انواع دیگر پردازش، به عنوان یک قاعده، اثر کیفی مشابهی نمی دهد. هموژنیزاسیون معمولاً به فرآیند خرد کردن گلبول‌های چربی در شیر به گلبول‌های کوچکتر در حین پراکندگی و توزیع یکنواخت بعدی در کل حجم محصول نهایی گفته می‌شود. در تولید شیر پاستوریزه و استریل، نوشابه های لبنی، خامه، ماست، دسرهای لبنی، شیر تغلیظ شده، غذای کودک، جایگزین شیر، مخلوط بستنی و غیره از دستگاه هموژنایزر استفاده می شود.

هموژنایزرهای فشار بالا (تحت فشار):

هموژنایزر تحت فشار دستگاهی متشکل از یک پمپ پیستونی با جابجایی مثبت فشار بالا و یک شیر همگن کننده است. از آنجایی که اثر شیر همگن بر اساس افت فشار در هنگام عبور محصول از درگاه خروجی است، قطر شیر باید افزایش یابد تا حداقل عرض درگاه خروجی حفظ شود. با این حال، در همان زمان، نیروی همگن افزایش می یابد (با افزایش مساحت)، و دریچه بزرگ، سنگین و سخت می شود.

یکی از معبرترین برندهای تولید دستگاه هموژنایزر تحت فشار شرکت ایتالیایی برتولی می باشد که شرکت ایتالیایی "برتولی" بیش از 40 سال است که هموژنایزرهایی در مدل ها و پیکربندی های مختلف با ظرفیت 10-60 هزار لیتر در ساعت و فشار همگن سازی 1-2000 بار تولید می کند. این شرکت کار تحقیقاتی را در مورد انتخاب مواد، بهبود فناوری همگن سازی و صرفه جویی در انرژی، و همچنین تجزیه و تحلیل هیدرودینامیک جریان و تغییرات ساختاری در مواد تماس انجام می دهد.

علاوه بر این، متخصصان برتولی یک دریچه با راندمان بالا را ایجاد و ثبت کرده اند که شامل افزایش محیط کانال عبور به شکل گلبرگ های بابونه - MARGHERITA   (ایتالیایی) است.

سر عبوری هموژنایزر شامل : الف - طراحی کلاسیک شعاعی. ب مارگریتا می باشد.

اصل عملیات دستگاه هموزنایزر تحت فشار:

محصول وارد سر فشرده سازی شده و توسط یک پمپ پلانجر فشرده می شود. در خروجی سر تراکم، یک شیر همگن سازی تعبیه شده است. با تنظیم فاصله بین شیر همگن و سر ضربه فشار مورد نیاز ایجاد می شود. تنظیم با استفاده از یک سیستم هیدروپنوماتیک نصب شده بر روی واحد همگن سازی انجام می شود. ارتفاع کار شیر همگن تقریباً 0.1 میلی متر (100 اندازه ذرات چربی در شیر) است. نرخ جریان محصول از طریق دریچه همگن سازی از 100-400 متر بر ثانیه متغیر است، زمان انتقال 10-15 میکرو ثانیه است. در این مدت زمان، تمام فشار منتقل شده به مایع به انرژی جنبشی تبدیل می شود: کمتر از 1? از انرژی مورد نیاز برای فرآیند همگن سازی استفاده می شود. مابقی انرژی به گرما تبدیل می شود و بنابراین محصول هنگام عبور از شیر همگن گرم می شود. به عنوان مثال، برای شیر، دمای محصول به ازای هر 40 بار فشار همگن شدن 1 درجه سانتیگراد افزایش می یابد.

مراحل همگن سازی محصولات توسط دستگاه هموژنایزر تحت فشار:

هموژنایزرها می توانند یک یا دو مرحله ای باشند. استفاده از همگن سازی یک یا دو مرحله ای بستگی به نوع محصولات لبنی تولید شده دارد. به طور خاص، دستگاه های هموژنایزر  تک مرحله‌ای برای همگن کردن محصولات پرچرب که نیاز به ویسکوزیته خاصی دارند (برای تشکیل خوشه‌هایی از ذرات چربی) استفاده می‌شوند. برای از بین بردن این خوشه ها یا برای محصولات یا امولسیون های مبتنی بر الیاف از دستگاه های هموژنایزر دو مرحله ای استفاده می شود.

در هر دو حالت، فشار کل همگن شدن، فشار مرحله اول همگن سازی است، اما در هموژنایزرهای دو مرحله ای، توصیه می شود از فشار برگشتی 5 تا 6 برابر کمتر از فشار مرحله اول استفاده شود تا فرآیند همگن سازی بهینه شود. این امر اجازه می دهد تا محصولات فیبری یا امولسیون هایی با محتوای چربی بالا همگن شوند، جایی که آگلومراهای ذرات چربی شکسته ممکن است پس از اولین مرحله همگن سازی تشکیل شوند تا این آگلومراها در هموژنایزرها دو مرحله ای حذف شوند.

کاربرد دستگاه هموژنایزر تحت فشار:

 

مزایای همگن سازی در صنایع لبنی به خوبی شناخته شده است. این به شما امکان می دهد محصول پایدارتری با ماندگاری طولانی داشته باشید ، طعم محصول را بهبود بخشید ، تعداد مواد افزودنی را کاهش دهید و ترکیب محصول را به وضوح نشان دهید.

اکنون، به لطف پیشرفت‌های جدید، هموژنایزرها در بسیاری از بخش‌های دیگر صنایع غذایی کاربرد پیدا کرده‌اند:

 شیرینی‌سازی، کنسروسازی، در ساخت خمیر میوه و سبزیجات، آب‌میوه‌ها، سس کچاپ، سس مایونز و بسیاری از محصولات دیگر.

در فرآیند همگن سازی، انتخاب مواد و اجزای مناسب در معرض سایش برای اطمینان از سطح خوبی از قابلیت اطمینان دستگاه و کاهش هزینه های عملیاتی و نگهداری بسیار مهم است. برتولی می تواند موادی را ارائه دهد که به طور خاص برای مطابقت با استانداردهای فنی سخت افزاری مانند آلیاژهای مقاوم در برابر خوردگی و سایش و مواد مصنوعی، سرامیک ها طراحی شده اند.

تولید هموژنایزر:

هموژنیزاسیون فرآیند پردازش محصولات لبنی حاوی چربی است که شامل خرد کردن گلبول های چربی است. خرد کردن با کمک شرایط خارجی انجام می شود.

اصل عملکرد هموژنایزرها بسیار ساده است. در خود شیر هموژنایزر که مرز نشیمنگاه هموژنایزر و شکاف شیر مخصوص می گذرد، با روش خاصی شرایطی ایجاد می شود که سطح مقطع جریان به شدت تغییر می کند، بنابراین سرعت حرکت نیز تغییر می کند. خرد کردن گلبول های چربی بر اساس اصل تغییر مداوم سرعت ساخته شده است.

گروه صنعتی سازآب مدتهاست که تولید هموژنایزرها را در جریان قرار داده است و دستگاه هایی را برای اهداف مختلف تولید می کند. به عنوان مثال هموژنایزرهای شیر و هموژنایزر کره تولید می شوند که با یکدیگر تفاوت دارند. بلوک های پلانجر هموژنایزر شیر و قطعات یدکی آنها نیز تولید می شود. هموژنایزرهای شیر تقاضای زیادی دارند.

دستگاه هموژنایزر با ظرفیت 1200 می تواند تا 1.2 تن شیر در ساعت را پردازش کند. فشار کاری که به محصول وارد می شود بیش از 20 مگاپاسکال است که نشان دهنده قدرت دستگاه است. قبل از وارد کردن شیر به دستگاه هموژنایزر، باید آن را گرم کرد. میانگین دمای سرو می تواند از 45 تا 85 درجه متغیر باشد. از دیگر مشخصات می توان به موارد زیر اشاره کرد: دستگاه دارای 3 پیستون با کورس 40 میلی متری، 2 درجه همگن سازی و قدرت موتور الکتریکی دستگاه 11 کیلو وات می باشد. این دستگاه با ابعاد 965 * 930 * 1400 میلی متر وزن 850 کیلوگرم دارد.

فن آوری کار به شرح زیر است: محصول آماده شده از طریق یک خط لوله مخصوص و با کمک پمپ وارد کانال مکش می شود. علاوه بر این، محصول تحت فشار از طریق کانال تخلیه به سرهای هموژنایزر مرحله اول و دوم تغذیه می شود. علاوه بر این، با سرعت زیاد، از شکاف حلقوی که بین دریچه و نشیمنگاه تشکیل شده است عبور می کند. در این مرحله، پراکندگی فاز چربی رخ می دهد. پس از آن، محصول از طریق خط لوله برای ذخیره سازی در مخازن ویژه یا برای پردازش بیشتر ارسال می شود.

 

هموژنایزرهای شیر تحت فشار با ظرفیت 5000 گروه صنعتی سازآب نسخه های قدرتمندتر از مدل قبلی برای همگن سازی شیر و مواد لبنی هستند. بهره وری آنها بیش از 5000 لیتر در ساعت است. ابعاد دستگاه بسیار چشمگیر است: 1480*1110*1640. وزن دستگاه 1710 کیلوگرم است که دو برابر وزن قبلی است. اما این دستگاه دارای قدرت 37 کیلووات است که سه برابر بیشتر از مدل 1200 است. در حین کار دستگاه، محصول تحت فشار بالای 20-25 مگاپاسکال تزریق می شود و سپس وارد شیر می شود که فشار نزدیک به اتمسفر است. به دلیل چنین تغییر شدید فشار است که محصول خرد می شود.

این مدل ها پمپ های سه پلانجری هستند. هر پمپ به طور جداگانه مایع را از کانال می مکد که توسط دریچه های مخصوص بسته می شود. پس از آن، محصول شروع به پمپاژ می کند. برای تنظیم حالت همگن بهینه، باید فشار فنر را تنظیم کرد. گروه صنعتی سازآب تعداد زیادی انواع دستگاه هموژنایزر با رفیت های مختلف تولید می کند. همه آنها ویژگی های متفاوتی دارند. دستگاه ها از کم قدرت ترین تا قوی ترین لیست شده اند. فرض کنید اگر مدل اول قادر به پردازش 500 لیتر در روز باشد، آخرین مدل می تواند بیش از 5000 لیتر در روز را پردازش کند. تقریباً همه مدل ها از فشار 0 تا 200 اتمسفر پشتیبانی می کنند. مدل های اول و چهارم از مقادیر بزرگتر نیز پشتیبانی می کنند . مدل های این سری برای فرآوری شیر، فرآورده های مبتنی بر آن و انواع مایعات غذایی دیگر طراحی شده اند که دمای آنها از 85 درجه سانتیگراد تجاوز نمی کند. ویسکوزیته آنها نباید از 8 سانتی متر مربع در هر متر تجاوز کند. مایع باید عاری از ذرات جامد باشد که جرم آنها بیش از 0.2 درصد از کل جرم است. این شرط باید رعایت شود تا له شدن مایع به طور یکنواخت انجام شود. این هموژنایزرها نه تنها در صنایع غذایی کاربرد دارند. دستگاه ها در صنایع شیمیایی، دارویی و آرایشی برای به دست آوردن امولسیون ها و پراکندگی های مختلف استفاده می شوند. هموژنایزرهای تحت فشار از اجزای زیر تشکیل شده اند: یک دستگاه مانومتریک، یک پمپ سه پلانجری با موتور الکتریکی و گیربکس تسمه V، یک شیر اطمینان، یک سر همگن و یک قاب.

بسیاری از شرکت های بزرگ هموژنایزرهای شیر تراریخته را خریداری می کنند که بسیار محبوب هستند. فرآیندی که دستگاه انجام می دهد تقریباً از تمام چربی شیر استفاده می کند. اگر محصول تحت چنین روشی قرار نگرفته باشد، می تواند تا 20 درصد از چربی خود را از دست بدهد که بر کیفیت محصول تأثیر می گذارد. محصولاتی که از این دستگاه عبور کرده اند دارای مزایای زیر هستند:

چنین محصولی در بین مردم و حتی بیشتر از آن برای کودکان محبوب خواهد بود، زیرا چربی موجود در آن برای مدت طولانی ته نشین نمی شود.

شیرهایی که مراحل همگن را پشت سر گذاشته اند بهتر جذب بدن می شود که تاثیر بسیار خوبی بر سلامت کودکان و بیماران دارد.

پس از عمل، نه تنها ساختار محصول، بلکه طعم آن نیز بهبود می یابد.

شیر هموژن می تواند به طور کامل جایگزین خامه ای شود که به قهوه و سایر نوشیدنی ها اضافه می کنید.

چنین شیری بیشتر مورد علاقه خریداران است، زیرا سفیدتر و غلیظ تر است.

هموژنایزر شیر می تواند تا 1250 لیتر شیر در ساعت را با فشار 20 مگاپاسکال پردازش کند. توان دستگاه 11 کیلو وات می باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با دستگاه هموژنایزر به وب سایت سازآب مراجعه نمایید.